1. přednáška

1. přednáška

Motto:

Je třeba být tím „kým doopravdy jsme“ a nesnažit se být takoví, jací bychom si „přáli být,“ nebo být takoví, jaké by nás rádo vidělo naše okolí. Krása každého člověka spočívá v jeho originalitě, kterou je třeba poznat a rozvíjet.

Jak žít život ve zdraví, v radosti, s lehkostí,

tím se zabývá „učení“ jménem ÁJURVÉDA

a její „společnice“ JÓGA

Návrat ke svým kořenům, ke své jedinečnosti je cestou k „sobě domů“. Jde o cestu, která není lehká, ale o to přínosnější. Pokud chceme pracovat na kvalitě svého vědomí  (abychom mohli vědomí poznat a ovládat - jedná se o duchovní cestu), potřebujeme zdravá těla.Pouze zdravé tělo neváže životadárnou energii – „PRÁNU“, kterou lze využít na duchovní cestě za věčným štěstím.

Základní myšlenkou Ájurvédy i jógy ježe vesmír je jeden veliký organismus.Všichni jsme s ním spojeni a tvoříme jeden velký celek. Tak jako jsou naše těla tvořena nespočtem nezávislých buněk, jsme i my nepatrnými buňkami vesmírného organismu. Vše, co existuje ve vnějším vesmíru, má svůj protějšek ve vesmíru vnitřním, v každé živé bytosti.Lidský organismus je považován za mikrokosmos v makrokosmu.

Principy Ájurvédy i jógy vycházejí z obecných  principů fungování přírody a přírodních zákonitostí - proto Ájurvéda i jóga fungují bez ohledu na to, odkud pocházíme.

Ájurvéda – věda o životě, ájur - život, véda – věda

Jedná se o nejstarší medicínský systém, preventivní systém, zdravý životní styl, a to v souladu

s přírodními zákonitostmi. Hlavní oblastí zájmu Ájurvédy je nastolení harmonie ve fyzické, psychické a duchovní složce života jednotlivce. Tradiční čínská medicína a další známé alternativní medicíny včetně moderního západního lékařství (tzv. „bílé medicíny“) vycházejí z Ájurvédy.

Jóga je vědou o seberealizaci

Jóga je vědou o spojení s tím nejvyšším principem, kdy individuální vědomí člověka splyne s vědomím univerzálním. Jóga vychází z Ájurvédy a jako takovou ji Ájurvéda využívá ke svým léčebným účelům. Jóga naopak využívá Ájurvédu jako předpokladu ke stabilní duchovní práci, k ovládání vědomí.

Z historie Ájurvédy a jógy

Kolébkou Ájurvédy i jógy je Indie a kořeny těchto věd jsou několik tisíc let staré. Ájurvéda i jóga vycházejí z véd. Védy jsou nejstarší písemné památky a zachycují vysoceduchovní moudrost a čisté vědění, které se zrodily svatým mužům („ršijům“ - mudrcům) ve stavech hluboké meditace.

Ájurvéda a hinduismus

Podle hinduismu (filozofický směr) se traduje, že v dávných dobách žili v nebi bohové a na zemi v Himalájích se scházeli ke společným meditacím mudrci – svatí muži. Tito mudrci si přáli dosáhnout stavu osvícení. Stavu, kdy by individuální vědomí jednotlivce splynulo s vědomím univerzálním. Tímto „aktem“ by byl ukončen koloběh cyklického „znovuzrození“ na tuto planetu. Tím by byl člověk uchráněn před bolestmi a strastmi na pozemské cestě. Člověk by se vrátil k původnímu zdroji, ze kterého dle východního učení vzešel.

Z hinduistické tradice jsou pro Ájurvédu významní bohové:

Lord Brahma - „Stvořitel“ - odpovídá principu Váta

Lord Vishnu – „Udržovatel“ - odpovídá principu Kapha

Lord Shiva – „Ničitel“ - odpovídá principu Pitta

Protože i bohové bývali nemocní, potřebovali vědění, které by jim pomáhalo v jejich léčbě. Samotní bohové měli své lékaře, kteří je léčili za pomocí medicíny - Ájurvédy. Traduje se, že jeden ze svatých mužů se vydal do nebe k bohům pro jejich medicínu, neboť nemoci byly na Zemi přítomné od počátku vzniku lidstva. Jeden z bohů - Lord Indra daroval Ájurvédu tomuto svatému muži, který Ájurvédu přinesl na Zemi. Proto se říká, že Ájurvéda je darem bohů lidem. Mudrcové, kteří byli takto obdarováni, začali vyučovat své žáky Ájurvédě, kteří toto učení ještě dále rozpracovali.

V ájurvédském učení sehráli velmi významnou roli tito učenci - žáci:

Čaraka - napsal spis nazývající se „Čaraka samhitá“

Šušruta - napsal spis nazývající se „Šušruta samhitá“

Vágbhata

Každý léčebný systém stojí na filozofickém základu. Ájurvédská filozofie vychází z šad daršany - šesti filozofií života, které jsou zapsány ve védách. Ájurvéda do sebe pojala šest systémů indické filozofie - sánkhju, njánu, vaišéšiku, mímámsu, jógu a védantu a později i budhismus. Jednou z šesti daršan byla nauka o józe, kterou ve svém díle Jógasútra rozpracoval Pataňdžali.

Pohledy na Ájurvédu, její základní principy:

  • Ájurvédu můžeme chápat nejen jako medicínu, ale i jako zdravý životní styl - život ve zdraví a štěstí, až do vysokého věku.
  • Ájurvéda se zabývá celým člověkem, neodděluje fyzické tělo od mysli. Lidské tělo tvoří fyzické tělo, mysl a duše.
  • Ájurvéda vychází z obecných přírodních zákonitostí, které jsou poplatné v celém vesmíru.
  • Ájurvéda vychází z principu, že každý člověk je při svém narození obdařen individuální konstitucí (poměrné zastoupení tří dóš - Váta, Pitta, Kapha - tzv. prakrti - individuální přirozenost).
  • Jestliže žijeme v souladu s naší individuální konstitucí (tzv. „prakrti“) jsme tělesně i duševně zdraví, hovoříme o rovnováze dóš.
  • Pokud žijeme v nesouladu s naší přirozeností, strádáme a jsme nemocní, hovoříme o nerovnováze dóš (tzv. „vikrti“).
  • Pokud se z nějakého důvodu začneme vychylovat od našeho vrozeného nastavení (vlivem např. špatné životosprávy, stresu, atd.), začínáme trpět různými psychickými i tělesnými problémy, které mohou vyústit až v nemoc.
  • Ájurvéda přikládá velký důraz na rozeznání přirozené konstituce člověka a všech nerovnováh.  Z tohoto poznání při všech svých doporučeních vychází.
  • Ájurvéda vychází z teorie pěti prvků, tří dóš, 10-ti párů protikladných vlastností a dalších předpokladů.
  • Ájurvéda využívá poznatku, že stejné posiluje stejné a protiklady nastolují rovnováhu - toho využívá k léčbě a harmonizaci.
  • Ájurvéda využívá šetrné přírodní postupy (denní režim, roční režim, léčba stravou, bylinami, pančakarmou, vůněmi, hudbou, meditací, jógou,…).
  • Mnohé byliny, kterých ájurvéda využívá k léčbě a nastolení rovnováhy, jsou  používány několik tisíc let. To znamená, že jejich účinky jsou prověřeny tisíciletími. Účinky bylin jsou v některých případech velmi silné a srovnatelné se synteticky vyrobenými léčivy, v mnohých směrech je i předčí, většinou bez nežádoucích vedlejších účinků.
  • Vztah ájurvédy a školské medicíny: Ájurvéda neléčí nemoc, ale člověka, jeho nerovnováhu. Na rozdíl od západní medicíny léčí člověka v jeho celistvosti - hledá příčiny nemocí a trápení a svými individuálními doporučeními se je snaží odstranit. Navrhne stravu, denní režim, roční režim, oblečení, barvy, vůně, hudbu, byliny, vhodný sport, může doporučit volbu vhodného partnera, vhodné povolání, jak se o sebe starat, jak pročistit tělo atd. Západní medicína léčí nemoci, nedívá se na specifické potřeby jednotlivce, nezabývá se individuální konstitucí a nerovnováhou, nehledá příčinu onemocnění.
  • Ájurvéda požaduje, aby každý člověk převzal sám zodpovědnost za své zdraví – toto se jeví mnoha lidem jako velmi nepopulární.
  • Ájurvédu je třeba studovat rozumem i srdcem, je třeba spojit vědu s intuicí zapojením obou mozkových hemisfér.
  • Ájurvéda je živou vědou, protože do sebe vstřebává nejmodernější poznatky a využívá jich v souladu s dávnou moudrostí - znalosti psychologie, znalosti léčivých látek v bylinách – farmakologie atd.
  • Ájurvéda využívá jógu k léčebným účelům.

 

 

Autor: Mgr. Světlana Džjótí Macháčková

Literatura a zdroje:  Vasant Lad, Učebnice ájurvédy I., Maitrea a.s., Praha 2013

                                     Zora Doval, Ájurvéda I., RI-EL/CAD Press, Bratislava, 1999, 2007

DAY Spa

DAY Spa

DAY Spa s.r.o. 

DAY Spa Shop s.r.o.

Cejl 107
602 00 Brno

Tel.: 545 212 442
Mobil: 721 533 478

E-mail: recepce@day-spa.cz

Web: day-spa.cz

E-shop: day-spa-shop.cz

Možná platba kartou nad 300 Kč na vybrané produkty a služby.

Nabízíme velkoobchodní prodej ájurvédských přípravků, ájurvédské kosmetiky atd.